Doprava v Tatrách



Bez kvalitního přístupu do rekreační oblasti by cestovní ruch upadal, a proto není důležitá jen infrastruktura hotelů, sportovních zařízení a rekreačních možností, ale jednou z priorit vysoké návštěvnosti je rozvinutá doprava, která zajišťuje pohodlný přístup k přírodním krásám i našich Vysokých Tater. Do oblasti Vysokých Tater se můžeme dostat buď pomocí silniční dopravy, ale důležitou roli hraje i železniční spojení a při Popradu se nachází letiště, které též provozuje mezistátní lety. Přímo v oblasti je výjimečná i lanová doprava.

1. Silniční doprava

Významné je silniční spojení mezi Popradem a Starým Smokovcem s délkou 14 km a nenahraditelná je dálnice Ružomberok - Važec. V tatranské oblasti vytváří hlavní dopravní silniční komunikaci cesta Svobody, která lemuje celé úpatí Tater a spojuje všechny tatranské osady od Podbanského až po hraniční přechod Lysou Poľanu. Tato tepna byla jako turistická cesta otevřená za účasti Marie Terezie dne 4.9.1889. Později byla rozšířena na 6 metrů a zpevněná. První auto ní prošlo v roce 1900. V 1919 byla přejmenována na cestu Svobody. Koncem 60. let 20.století byla prodloužena o úsek Štrbské Pleso - Podbanské. Dnes bychom si bez této "tatranské silniční magistrály" neuměli představit existenci turistického ruchu v nejmenších velehorách světa.

2. Železniční doprava

Rozvoj železniční sítě velmi dopomohl ke zvýšení zájmu o Tatry. Spojení s okolním světem od roku 1871 provádí košicko -bohumínska železnice (od 1882 přípojka na Bratislavu a Vídeň), která nemá význam jen v rámci Slovenska. V 1896 vznikla ozubená železnice Tatranská Štrba -Štrbské Pleso jako jediná svého druhu ve Vysokých Tatrách. Dnes je celá tatranská železnice elektrifikovaná a její tramvaje spojují osady na úseku Štrbské Pleso - Tatranská Lomnica. Koncem roku 2000 se začala modernizace tramvají. Na tratích už možná vídat novější typ, který by měl zajistit pohodlnou bezpečnou a hlavně tišší jízdu. Nová tramvaj má kapacitu 200 osob. V současnosti si mohou cestující na trase Praha - Poprad vzít s sebou do vlaku i osobní automobil.

3. Letecká doprava

Zdokonalení dopravy výrazně prospělo letiště Poprad (715 m), které je schopno obsloužit letadla s kapacitou do 200 cestujících. Kromě pravidelné letového provozu poskytuje a vyhlídkové a sportovní lety. Jeho startovací či přistávací plochu využívají také záchranné systémy na Slovensku a slouží i na vzdušné operace THS.

4. Lanová doprava

Umožňuje přepravu osob do vyšších poloh během letní a zimní sezóny. Nejdůležitější lanovky jsou pozemní lanovka na Hrebienok, kabinková lanovka na Skalnaté pleso a visutá lanovka na Lomnický štít.

Pozemní lanovka na Hrebienok

Jezdí ze Starého Smokovce (1025 m) na Hrebienok (1263 m) na trati s délkou 1937 ma převýšením 238 m. Maximální stoupání dosahuje hodnoty 14,9% a maximální přepravní kapacita je 900 lidí za hodinu. Jízda trvá 8 minut. Lanovka má velký význam nejen pro Smokovec, ale pro celý region, neboť Hrebienok je jedním z nejdůležitějších východisek na vysokohorské túry a přes zimu dopravuje lyžaře k lyžařským svahem ležících na Hrebienku.

Kabinková lanovka na Skalnaté pleso

Kvůli vzniku lyžařského střediska na Skalnatém plese (1764 m) bylo nutné vytvořit spojení s Tatranskou Lomnicí (900 m). Nejprve stanice spojovala visutá lanovka, která pro nedostatečnou kapacitu byla nahrazena od 1973 čtyřmístnou kabinkovou lanovkou. Od 1995 jezdí na trase už zmodernizovaná kabinková lanovka. Délka tratě je 3450 ms převýšením 864 m. Přepravní doba je 14 minut a lanovka stihne za hodinu převést maximálně 900 osob.

Visutá lanovka na Lomnický štít

Je to jediná lanovka ve Vysokých Tatrách, která umožňuje přístup na tatranský vrchol. Do roku 2001 fungovalo spojení visutou lanovkou z Tatranské Lomnice na Lomnický štít (2632 m). No v současnosti jezdí jen visutá dráha Skalnaté Pleso (1764 m) - Lomnický štít, protože na Skalnaté pleso nás dopraví kabinková lanovka. Lanová dráha je 1872 ma transport trvá 8 minut. Kabina je stavěná pro 29 lidí, z čehož vyplývá přepravní kapacita 75 osob za hodinu.